در کنار خانواده، همسالان و محیط، رسانهها یکی از عوامل تأثیرگذار در شخصیت کودکان هستند. اطلاعات و دادهها در حجم بالا و در کمترین زمان از رسانهها به کودکان منتقل میشود و این امر نشانگر جایگاه واقعی رسانه است. پژوهش حاضر تأثیرات رسانهها بر کودک و نوجوانان را بررسی میکند. یافتهها نشان میدهد که رسانهها در کنار تأثیرات علمی مانند یادگیری و آموزش، افت تحصیلی و کاهش نرخ مطالعه، تأثیرات اجتماعی مانند اجتماعی کردن کودکان، پرکردن اوقات فراغت، کاهش فعالیتهای اجتماعی، تأثیرات فرهنگی مانند بلوغ زودرس، الگوگیری نامناسب، دسترسی آسان به اطلاعات ناسالم، تأثیرات رفتاری مانند انفعال، خشونت و پرخاشگری، کمتحرکی و عدم نشاط و تأثیرات روانی مانند انزواطلبی و تضعیف ارتباط عاطفی کودک با خانواده را موجب شده است. برای کاهش آثار نامطلوب رسانه، بالا بردن سواد رسانه، الگوسازی والدین و مشارکت و همراهی والدین در استفاده از رسانه توصیه میشود.